Kasvot Kasvuston takana
Kasvuston kouluttajana toimii kasvatustieteen tohtori Liisa Ahonen. Liisalla on vankka ja monipuolinen työkokemus työskentelystä varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja alakouluissa. Hän on kouluttanut lasten kanssa työskenteleviä eri alojen ammattilaisia vuodesta 2010 lähtien. Liisa on myös kolmen lapsen äiti.
Kasvot Kasvuston takana
Kasvuston kouluttajana toimii kasvatustieteen tohtori Liisa Ahonen. Liisalla on vankka ja monipuolinen työkokemus työskentelystä varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja alakouluissa. Hän on kouluttanut lasten kanssa työskenteleviä eri alojen ammattilaisia vuodesta 2010 lähtien. Liisa on myös kolmen lapsen äiti.
Innostava ja motivoiva kouluttaja
Kasvuston koulutukset yhdistävät tieteellisesti tutkitun tiedon käytännön arkeen. Liisa on innostava kouluttaja, joka tempaa osallistujat pohtimaan omia kasvatus- ja opetuskäytänteitään. Liisan käytännönläheisten koulutusten jälkeen osallistujien on helppo ryhtyä soveltamaan uusia toimintamalleja omaan työhönsä.
Liisan tarina
”Lapset ja lapsuuden arvostaminen ovat kiinnostaneet minua aina. Opetustyössä esi- ja alakouluissa minua kiehtoivat aivan erityisen paljon lapset, joilla ilmeni haasteita käyttäytymisen ja tunteiden säätelyssä. Nautin suunnattomasti työskentelystä esimerkiksi hyvin vilkkaiden tai herkästi tulistuvien lasten kanssa. Yhä edelleen sydäntäni lähellä ovat lapset, jotka tarvitsevat paljon aikuisen tukea sosiaalis–emotionaaliseen kehitykseensä. Valitettavan usein nämä samat lapset ovat vähiten ymmärrettyjä.
Uskon, että aito erilaisuuden hyväksyminen kumpuaa aina ymmärryksestä. Ymmärrystä taas on vaikeaa saavuttaa ilman tietoa. Nämä ajatukset johdattivat minut kasvatustieteen jatko-opintojen pariin. Väitöstutkimukseni käsitteli aikuisten vuorovaikutuksellista ja pedagogista toimintaa päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa.
Suhtaudun kouluttamiseen intohimoisesti. Kasvuston perustamisen myötä minulla on mahdollisuus kouluttaa päätoimisesti. Kokonaan en silti malta pysytellä poissa lasten parista. Esimerkiksi kasvatuskonsultaatioiden kautta saan edelleen usein mahdollisuuden kohdata lapsia heidän arjessaan. Lapset pitävät minut tiukasti kiinni käytännön realiteeteissa ja muistuttavat jatkuvasti siitä, miksi Kasvusto on perustettu.”
Liisan tarina
”Lapset ja lapsuuden arvostaminen ovat kiinnostaneet minua aina. Opetustyössä esi- ja alakouluissa minua kiehtoivat aivan erityisen paljon lapset, joilla ilmeni haasteita käyttäytymisen ja tunteiden säätelyssä. Nautin suunnattomasti työskentelystä esimerkiksi hyvin vilkkaiden tai herkästi tulistuvien lasten kanssa. Yhä edelleen sydäntäni lähellä ovat lapset, jotka tarvitsevat paljon aikuisen tukea sosiaalis–emotionaaliseen kehitykseensä. Valitettavan usein nämä samat lapset ovat vähiten ymmärrettyjä.
Uskon, että aito erilaisuuden hyväksyminen kumpuaa aina ymmärryksestä. Ymmärrystä taas on vaikeaa saavuttaa ilman tietoa. Nämä ajatukset johdattivat minut kasvatustieteen jatko-opintojen pariin. Väitöstutkimukseni käsitteli aikuisten vuorovaikutuksellista ja pedagogista toimintaa päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa.
Suhtaudun kouluttamiseen intohimoisesti. Kasvuston perustamisen myötä minulla on mahdollisuus kouluttaa päätoimisesti. Kokonaan en silti malta pysytellä poissa lasten parista. Esimerkiksi kasvatuskonsultaatioiden kautta saan edelleen usein mahdollisuuden kohdata lapsia heidän arjessaan. Lapset pitävät minut tiukasti kiinni käytännön realiteeteissa ja muistuttavat jatkuvasti siitä, miksi Kasvusto on perustettu.”